قیمت طوطی ملنگو

اصول پرورش و نگهداری از طوطی

  •  اصول پرورش و نگهداری از طوطی

    چه نوع طوطی هایی را می توان پرورش داد؟

    منظور از پرورش طوطی فقط یک نوع از آنها نیست، طوطی ها دارای نژاد ها و گونه های زیادی هستند که از جمله محبوب ترین آنها می توان به مرغ عشق ، عروس هلندی ، طوطی برزیلی ، کاسکو ، ماکائو ، کاکادو ، گرین چیک ، طوطی کانور خورشیدی ، طوطی راهب ، ملنگو ، شاه طوطی و … اشاره کرد که در این نوشته به نحوه پرورش و شرایط کلی برای نگهداری از آنها خواهیم پرداخت.

    هر کدام از این طوطی ها شرایط پرورشی متفاوتی دارند

    هر کدام از این طوطی ها شرایط پرورشی متفاوتی دارند، اما در حالت کلی با فراهم کردن محیطی مناسب می توان آنها را پرورش داد. هر چند در مقالاتی جداگانه به نحوه پرورش هر کدام از این طوطی پرداخته شده است، به عنوان مثال در مقاله پرورش طوطی کاکادو به صورت کامل به نحوه شروع این کار پرداخته شده است. هم چنین اگر به عروس هلندی علاقه مند هستید، در نوشته تکثیر و پرورش عروس هلندی به موارد و نکات لازم در رابطه با نگهداری از این پرنده پرداخته شده است. کاسکوها نیز پرنده های محبوب و با ارزشی هستند که با وجود قیمت بالا ، طرفداران زیادی نیز دارند، در نوشته اصول پرورش کاسکو به موارد لازم جهت نگهداری و کسب درآمد از این طوطی پرداخته شده است.

    پرورش طوطی را چگونه شروع کنیم؟

    اولین گام برای شروع پرورش طوطی ، داشتن اشتیاق و علاقه به این پرنده و نگهداری از آنها می باشد، یعنی زمانی که به این پرنده های زینتی عشق بورزید و کسب درآمد از فروش آنها را اولویت بعدی خود قرار دهید، بهترین جوجه ها را تربیت خواهید کرد و به خوبی از پس مشکلات و بیماری های آنها بر خواهید آمد و در نیمه راه نیز دلسرد نخواهید شد. داشتن یک مکان مناسب در خانه نیز امکان پرورش طوطی در خانه را برای شما فراهم خواهد کرد.

    بررسی شیوه های پرورش طوطی

    پرورش دهندگان در نگهداری از این پرنده ها ، شیوه ها و روش های مختلفی را در پیش می گیرند که از جمله متداول ترین آنها می توان موارد زیر را برشمرد :

    نگهداری از طوطی در خانه

    کسانی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند، ترجیح می دهند کمترین هزینه را به خرج دهند، بنابراین پرورش طوطی در خانه را به عنوان یک روش کم هزینه انتخاب می کنند که لازمه آن داشتن یک مکان بلا استفاده است. معمولا چند جفت طوطی را در یک اتاق می توان پرورش داد. اما برای گسترش کار حتما باید از یک انباری و یا سالن مجزا استفاده کنید که در خانه نباشد چون که سر و صدا و بوی فضولات آنها ، مسلما اعضای خانواده را آزرده خاطر خواهد کرد.

     اصول پرورش و نگهداری از طوطی

    اصول پرورش و نگهداری از طوطی

     

    پرورش طوطی سانان به صورت گله ای 

    اغلب طوطی ها با هم سازگار هستند و قادر به زندگی جمعی و گله ای در یک اتاق یا سالن هستند. بهتر است که از طوطی های هم نژاد استفاده کنید تا درگیری کمتری داشته باشند، معمولا طوطی ها بر اثر ماده ها ، آب و غذا و لانه با یکدیگر دعوا می کنند و طوطی های بزرگ بر طوطی های کوچک غلبه می کنند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و سازگار شدن طوطی ها با هم ، بهتر است برای هر جفت لانه ، آب و غذا و قلمرو مشخصی در نظر بگیرید، مزیت پرورش طوطی ها به صورت گله ای عدم نیاز به خرید قفس است. البته در صورت پرورش طوطی ها به این روش ، امکان اهلی کردن و تربیت آنها وجود نخواهد داشت و به زندگی وحشیانه خود ادامه خواهند داد.

     

    پرورش طوطی ها در سالن

    در این روش نیز به دو صورت گله ای و جداگانه می توان طوطی ها را پرورش داد. اگر قصد پرورش طوطی ها به صورت گله ای را دارید، بهتر است از چندین درختچه ، گیاهان و گل و گیاه نیز استفاده کنید تا فضای زندگی طبیعی را برای آنها تداعی کنید. جدای از اینکه هر جفت باید دارای لانه ای جداگانه باشند و تا جای امکان ظروف آبخوری و دانخوری جداگانه ای داشته باشند، البته برخی از پرورش دهندگان ، از آبخوری ها و دانخوری های مشترک استفاده می کنند که این کار رو توصیه نمی کنیم چرا که در صورت بیمار بودن یکی از پرنده ها ، احتمال سرایت بیماری به سایرین بسیار بالا خواهد رفت.

     

    پرورش در فضای محصور شده

    اگر می خواهید آنها را در حیاط خانه پرروش دهید و انباری یا اتاقی را مد نظر ندارید، می توانید با استفاده از توری های فلزی ، سقف و دیوار هایی را برای آنها درست کنید. البته در کنار آن می بایست سایه بانی را نیز برای آنها در نظر بگیرید تا در صورت گرم بودن آنها ، جهت خنک کردن بدن خود به سایه بیایند. لانه ها حتما باید در قسمت سایه بان باشند و نکته بد اینکه امکان پرورش طوطی ها به این روش در فصل های سرد سال وجود ندارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    0 پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
    خیالتان راحت باشد :)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *